Regulamin funkcjonowania BOI - Sąd Rejonowy w Zgierzu
Sąd Rejonowy w ZgierzuWyszukiwarka
Ustawienia
Regulamin funkcjonowania BOI
Struktura organizacyjna
- Biuro Obsługi Interesantów wraz z Czytelnią Akt oraz Biurem Podawczym powołane jest do obsługi interesantów wydziałów: I Wydziału Cywilnego, II Wydziału Karnego, III Wydziału Rodzinnego i Nieletnich i Sekcji Wykonywania Orzeczeń Karnych Sądu Rejonowego w Zgierzu znajdujących się w budynku Sądu przy ul. Sokołowskiej 6.
- Biuro Obsługi Interesantów mieści się na parterze budynku Sądu Rejonowego w Zgierzu przy ul. Sokołowskiej 6.
- Biuro Obsługi Interesantów przyjmuje interesantów:
- w poniedziałki w godzinach 8:00 - 18:00 (ostatni bilet pobierany jest z „Systemu kolejkowego” o godzinie 17:45) – z zastrzeżeniem przerwy w czasie pracy jednego spośród trzech stanowisk obsługi interesantów od godz. 11:00 do godz. 12:30.
- od wtorku do piątku w godzinach 8:00 - 15:00 (ostatni bilet pobierany jest z „Systemu kolejkowego„ o godzinie 14:45) – z zastrzeżeniem przerwy w czasie pracy jednego spośród trzech stanowisk obsługi interesantów od godz. 11:00 do godz. 12:30.
- Biuro Obsługi Interesantów wchodzi w skład Oddziału Administracyjnego Sądu.
- Za sprawne funkcjonowanie Biura Obsługi Interesantów wraz z Czytelnią Akt i Biura Podawczego odpowiada Kierownik, wyznaczony przez Dyrektora Sądu, do którego zadań należy w szczególności organizowanie i nadzór nad pracą wskazanych komórek organizacyjnych.
- Nadzór merytoryczny nad pracą Biura Obsługi Interesantów sprawuje Prezes Sądu.
- Skargi dotyczące pracowników Biura rozpoznaje Dyrektor Sądu.
- Skargi i wnioski dotyczące pracy Biura Obsługi Interesantów rozpoznaje w kolejności: Kierownik Biura, Dyrektor Sądu oraz Prezes Sądu.
- Kierownicy Sekretariatów Wydziałów oraz Sekretariatu Sekcji zobowiązani są do ścisłej współpracy z pracownikami Biura Obsługi Interesantów oraz podejmowania czynności mających na celu umożliwienie rzetelnej i sprawnej obsługi interesantów przez pracowników Biura, w tym do zapewnienia terminowego odnotowywania czynności podejmowanych w poszczególnych sprawach i wprowadzania jak największej, co do treści, ilości danych do systemu repetytoryjnego i należności sądowych oraz przygotowywania dokumentów wydawanych przez Biuro.
Zakres zadań Biura Obsługi Interesantów
- Zadaniem Biura Obsługi Interesantów jest profesjonalna obsługa stron postępowań sądowych, pełnomocników, oraz pozostałych osób związanych z prowadzonymi postępowaniami przy zachowaniu jak najkrótszego czasu oczekiwania interesanta.
- Interesanci (w tym adwokaci i radcowie prawni) zgłaszający się osobiście przyjmowani są w porządku wynikającym z kolejności zgłaszania się do Biura wynikającej z numeru pobranego z „Systemu kolejkowego”, który wyświetlany jest nad właściwym stanowiskiem obsługi. Obowiązuje zasada jednej kolejki.
- Obsługa interesantów w Biurze Obsługi Interesantów odbywa się bezpośrednio przy stanowiskach Biura, telefonicznie - nr tel.: (42) 715 75 00 oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej lub tradycyjnej.
- Do zadań Biura Obsługi Interesantów Sądu Rejonowego w Zgierzu należy zapewnienie obsługi interesantów oraz ułatwienie im uzyskania niezbędnych informacji w szczególności poprzez:
- informowanie o sposobach wszczęcia postępowania i podstawowych dokumentach, które należy złożyć przy wnoszeniu sprawy do sądu,
- sposobie ubiegania się o zwolnienie od kosztów sądowych, przesłankach ustanowienia obrońcy, adwokata lub radcy prawnego z urzędu, rodzajach środków odwoławczych i terminach do ich wniesienia, terminach i miejscach rozpraw,
- udostępnianie list kancelarii adwokackich, radcowskich, notarialnych, komorniczych – z obszaru właściwości Sądu Rejonowego w Zgierzu i niektórych instytucji pozasądowych takich jak Ministerstwo Sprawiedliwości, Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka, Archiwa Państwowe, a także list lekarzy sądowych, biegłych sądowych (imię i nazwisko, specjalizacja), tłumaczy przysięgłych, list stałych mediatorów – z obszaru właściwości Sądu Okręgowego w Łodzi oraz list mediatorów przekazywane przez organizacje pozarządowe i uczelnie oraz wykazy instytucji i osób uprawnionych do prowadzenia postępowania mediacyjnego w sprawach karnych i nieletnich,
- informowanie o prawach i obowiązkach stron, świadka, oskarżonego, pokrzywdzonego,
- informowanie o instytucjach udzielających bezpłatnych porad prawnych,
- informowanie o pomocy ofiarom przestępstw,
- udostępnianie formularzy sądowych i wzorów pism sądowych w typowych sprawach rozpoznawanych przez poszczególne wydziały,
- informowanie o wysokości kosztów sądowych, sposobie ich uiszczania oraz numerach kont bankowych Sądu Rejonowego w Zgierzu,
- przyjmowanie pism procesowych i znakowanie ich pieczęcią wpływu,
- przyjmowanie, stanowiących koszty postępowania sądowego opłat, których uiszczenie nastąpiło w formie znaków opłaty sądowej, zgodnie z poniższymi zasadami:
- uiszczający opłatę znakami opłaty sądowej nakleja znak na piśmie podlegającym opłacie. Znaki należy naklejać na egzemplarzu przeznaczonym dla Sądu,
- znaki opłaty sądowej kasuje pracownik upoważniony do przyjmowania pism,
- znaki opłaty sądowej skasowane przez uiszczającego opłatę nie będą przyjmowane,
- znaki opłaty sądowej, co, do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że zostały podrobione, przerobione, nie podlegają kasowaniu do czasu wyjaśnienia związanych z tym wątpliwości. Osoba stwierdzająca powyższy stan rzeczy jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić Prezesa Sądu.
- wydawanie na wniosek interesanta zamówionych i przygotowanych przez wydziały dokumentów:
- wydanie zezwolenia na widzenie, po uprzednim złożeniu wniosku przez osobę zainteresowaną oraz wyrażeniu zgody na powyższe przez sędziego. Jeżeli sędzia nie wyraża zgody na widzenie , pracownik wydziału powinien niezwłocznie fakt ten odnotować w systemie,
- kserokopii z akt sprawy,
- zaświadczeń oraz protokołów, w tym protokołów sporządzonych za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk albo obraz i dźwięk (e-protokół),
- W każdym przypadku wydanie w/w dokumentu następuje po uiszczeniu przez interesanta opłaty chyba, że według odrębnych przepisów czynność ta nie podlega opłacie albo wnioskodawca został zwolniony z obowiązku jej uiszczenia. Odbiór zamówionych dokumentów winien nastąpić w wyznaczonym dniu, w przypadku niezgłoszenia się po odbiór, dokumenty po upływie 7 dni roboczych zwracane są do właściwego wydziału.
- wydawanie na wniosek interesanta zamówionych odpisów orzeczeń oraz tytułów wykonawczych - poszczególne wydziały przekazują dokumenty do Biura wraz z aktami sprawy w celu naniesienia opłaty oraz potwierdzenia odbioru na oryginale wydawanego odpisu orzeczenia/tytułu wykonawczego. Odbiór zamówionych dokumentów winien nastąpić w wyznaczonym dniu, w przypadku niezgłoszenia się po odbiór, dokumenty wraz z aktami sprawy po upływie 3 dni roboczych zwracane są do właściwego wydziału. Dokumenty przeznaczone do odbioru przez interesantów wskazane w punktach k i l będą przygotowane przez wydziały w ciągu 3 dni roboczych. Jednakże w wypadku, gdy niezbędne jest zamówienie akt z Archiwum Zakładowego lub gdy akta są wypożyczone przez inny uprawiony organ – wówczas termin ten może zostać wydłużony do 21 dni roboczych,
- w przypadku, gdy wniosek dotyczy kserokopii protokołu z rozprawy, bądź posiedzenia, pracownik Biura wykonuje wydruk zatwierdzonego do publikacji protokołu z systemu repetytoryjnego, po uiszczeniu stosownej opłaty,
- udostępnianie akt spraw w czytelni, w tym protokołów sporządzonych za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk albo obraz i dźwięk stronom i osobom uprawnionym,
- informowanie stron o stanie ich spraw i czynnościach podejmowanych w sprawach sądowych.
- Pracownik sprawdza tożsamość interesanta, który zobowiązany jest okazać się dowodem osobistym lub innym dokumentem ze zdjęciem przy wydawaniu zamówionych dokumentów.
- Biuro Obsługi Interesantów nie udziela porad prawnych i informacji, które naruszyłyby przepisy innych aktów prawnych, w tym o ochronie danych osobowych i ochronie informacji niejawnych. Nie sporządza projektów pism procesowych ani nie pomaga w ich sporządzaniu. Nie przekazuje danych osobowych stron postępowania. Nie wskazuje z imienia i nazwiska konkretnych adwokatów i radców prawnych. Nie wyjaśnia treści wydanych orzeczeń. Nie interpretuje treści pism.Przez poradę prawną należy rozumieć skonkretyzowaną informację, mającą zastosowanie w konkretnej sprawie, opartą na danych lub materiałach przedstawionych przez interesanta, której celem jest udzielenie wskazówek co do sposobu przedstawiania, argumentowania i dowodzenia jego stanowiska przed Sądem w przedmiocie, którego dana sprawa dotyczy lub która polega na sporządzeniu projektu pisma procesowego.
- Informacji o sprawie rozpoznawanej przed Sądem udziela pracownik Biura na zasadach określonych w § 97 – 99 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 grudnia 2015 roku – Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz. U. z 2015 roku, poz. 2316 z póżn.zm.), w szczególności w zakresie:
- sygnatury akt sprawy,
- terminów posiedzeń i rozpraw,
- dat rozstrzygnięcia, którego dotyczy zapytani,
- czynności dotyczących postępowania międzyinstancyjnego.
- Przyjmowanie korespondencji wpływającej do Sądu z instytucji jest zadaniem Biura Podawczego, w zakresie zawartym w regulaminie Biura Podawczego.
- W Biurze Obsługi Interesantów przyjmowana jest korespondencja od indywidualnych interesantów tj: pozwy, wnioski, prywatne akty oskarżenia oraz pisma procesowe i następujące wnioski:
- wniosek o wydanie odpisu orzeczenia, w tym tytułu wykonawczego,
- wniosek o zwrot kosztów podróży,
- wniosek o sporządzenie i wydanie uwierzytelnionego odpisu z akt sprawy,
- wniosek o wydanie zaświadczenia o toczącym się postępowaniu,
- wniosek o wyrażenie zgody na widzenie.
- Biuro Obsługi Interesantów przyjmuje zgłoszenia i wyznacza termin spotkania – po uprzedniej konsultacji z Kierownikiem właściwego wydziału - pomiędzy interesantem, a Przewodniczącym właściwego Wydziału Sądu Rejonowego w Zgierzu lub po konsultacji z Kierownikiem Wydziału Administracyjnego – pomiędzy interesantem, a Prezesem Sądu w dniach i godzinach przyjęć interesantów.
Informacje
- Pracownicy Biura Obsługi Interesantów wykonując swoje obowiązki służbowe zobowiązani są w jak najefektywniejszy sposób umożliwić interesantom realizację ich uprawnień oraz egzekwować powinności w sposób zgodny z prawem, wykazując przy tym należytą troskę o ochronę ich słusznego interesu.
- Biuro Obsługi Interesantów udziela informacji zgłaszającym się osobom osobiście , telefonicznie lub za pomocą poczty elektronicznej. Aktualne dane kontaktowe znajdują się na stronie internetowej Sądu Rejonowego w Zgierzu.
- Pracownik Biura Obsługi Interesantów udziela informacji osobiście osobie do tego uprawnionej po zweryfikowaniu jej tożsamości na podstawie dowodu osobistego lub innego dokumentu ze zdjęciem.
- W Biurze Obsługi Interesantów informacje udzielane są ustnie. Interesanci mogą sporządzać odręczne notatki z rozmowy.
- Pracownik Biura Obsługi Interesantów udziela telefonicznie bez ustalania tożsamości osoby telefonującej następujących informacji jawnych o toczących się sprawach: tożsamych z udostępnianymi na wokandzie sądowej oraz o terminie i sposobie rozstrzygnięcia sprawy (bez odczytywania treści orzeczenia). Udzielenie powyższych informacji, następuje po wskazaniu przez osobę telefonującą: sygnatury akt albo oznaczenia stron lub co najmniej jednego uczestnika postępowania nieprocesowego i przedmiotu sprawy. Osobie przedstawiającej się, jako świadek w danej sprawie udziela się telefonicznie informacji o miejscu i terminie jej przesłuchania, jeżeli skierowano do niej wezwanie do stawiennictwa.
- Kierownik Biura Obsługi Interesantów odpowiada za czynności związane z rejestracją kont użytkowników w Portalu Informacyjnym.
- Pracownicy Biura Obsługi Interesantów udzielają informacji lub odpowiedzi na zapytania stron, uczestników postępowania lub ich pełnomocników lub obrońców skierowane drogą elektroniczną , bez konieczności osobistego stawiennictwa w Sądzie:
- gdy złoży zapytanie podpisane za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu albo też poprzez profil zaufany ePUAP,
- gdy zapytanie zostało przesłane z adresu poczty elektronicznej , który został uprzednio wskazany przez te osoby w piśmie procesowym skierowanym do sądu lub osobiście przed sądem albo urzędnikiem sądowym, jako adres służący do otrzymywania informacji jawnych w toczących się sprawach,
- W zapytaniu należy podać swoje imię i nazwisko, nazwę Sądu oraz sygnaturę akt sprawy. Odpowiedź na zapytanie udziela się drogą elektroniczną, a w razie braku możliwości, informuje się o tym osobę kierującą zapytanie.
- Pracownicy Biura zobowiązani są do przestrzegania obowiązków służbowych i niezwłocznego informowania Kierownika o wszelkich nieprawidłowościach związanych z pracą Biura.
- Udostępnianie akt następuje w czytelni akt.
Rejestr zmian dla: Regulamin funkcjonowania BOI
- Podmiot odpowiedzialny:
- Sąd Rejonowy w Zgierzu
- Wytworzył:
- b/d
- Opublikował:
- Marcin Obiedziński
- Dokument z dnia:
- 2022-10-21 11:34:45
- Publikacja w dniu:
- 2022-10-21 11:34:45
- Zmiany:
- Podejrzyj
- Podmiot odpowiedzialny:
- Sąd Rejonowy w Zgierzu
- Wytworzył:
- b/d
- Opublikował:
- Marcin Obiedziński
- Dokument z dnia:
- 2022-10-21 11:24:50
- Publikacja w dniu:
- 2022-10-21 11:24:50
- Zmiany:
- Podejrzyj